Afholdte udstillinger

SEPARAATUDSTILLING / JULEUDSTILLING

Kaare Paludan Seedorff
 

Humlebæk Bibliotek
Humlebæk Center
BUS 388, 370. Tog “Öresundståget” Humlebæk St.


24. nov.-14. dec. 2018
 

Kaare Paludan Seedorff
1954-2018

Kaare Paludan Seedorff

Billedkunstner Kaare Paludan Seedorff
1954-2018. Uddannet på Skolen for Fri og Merkantil kunst 1975


Kaare Paludan Seedorff har igennem mange år arbejdet med oliemaleriet som hans foretrukne medie, det har været  spændende for ham at arbejde med, der er jo mange måder at udtrykke sig på, når han står foran lærredet. En del af hans værker er religiøst inspireret og indeholder symbolik for nogle af maleriernes vedkommende. Kaare Paludan Seedorff  arbejder også med landskabsmaleri, men det er lige som om,  han har perioder med enten figur- og portræt maleri, hvis  symbolske momenter han arbejder med her; og så perioder hvor han fokuserer mere på landskabet som hovedmotivet. 
 
Gennem de seneste år har Kaare Paludan Seedorff også arbejdet med fotografi og digitalt maleri, Her har han et utal af muligheder for at udtrykke sig. For alle hans værker gælder det, at han ønsker at drage beskueren ind i et let aflæseligt univers, men ved nærmere eftersyn et univers med dybder, vi lever i en forunderlig verden, som kun kan give stof til eftertanke. Det at arbejde med både fotografi, digitalt maleri og så traditionelt maleri i olie kan måske virke som en udfordring, fordi man måske ville være tilbøjelig  til at foretrække  det ene frem for det andet, men Kaare Paludan Seedorff har fundet at  det er dejligt afvekslende periodevis at arbejde med enten traditionelt maleri, digitalt maleri eller fotografi.

JAN 2019: Kaare Paludan Seedorffs bror oplyser, at Kaare døde omkring nytår, liggende i sin seng. Vi sagde FARVEL til vort mangeårige medlem af Kunstforeningen i Nederste Torp Kapel i Humlebæk. Der var ikke nogen præst til stede, da Kaare ikke var medlem af Folkekirken. Han fik lov til at ligge ved siden af Ole Jørgensen (som han har boet så mange år sammen med), lige op ad Kapellet.

SEPARATUDSTILLING / VINTERUDSTILLING

Birgitte Hamilton
Billedkunst og skulptur
 

Humlebæk Bibliotek
Humlebæk Center
BUS 388, 370. Tog “Öresundståget” Humlebæk St.


26. januar-8. februar 2019

 

Birgitte Hamilton

JULEUDSTILLING

Ege Arp-Hansen
 

Humlebæk Bibliotek
Humlebæk Center
BUS 388, 370. Tog Humlebæk St.


23. november til
12. december 2019


 

SEPARATUDSTILLING 2020

Bente Polano
Billedhugger, maler og grafiker


 

Humlebæk Bibliotek
Humlebæk Center
BUS 388, 370. Tog “Öresundståget” Humlebæk St.


25. jan.-7. feb. 2020
 

Sjælebilleder

 

Af Torben Weirup
 
Mennesket er et centralt motiv i Bente Polanos billeder. Mennesket og landskabet. For i mange af billederne optræder mennesker i landskaber.
 
I nogle billeder færdes de i skovene; i andre opholder de sig på stranden og ved vandet. Besøger man kunstneren i hendes atelier, ser man de to scenerier gennem vinduerne. Havet til den ene side – og skoven til den anden. Skønt man vil kunne genkende for eksempel nogle af træstammernes linjer, er det ikke udsigten i sig selv, Bente Polano har gengivet. Snarere er det måske summen af oplevelser i landskabet filtret gennem sindet og fastholdt i koncentreret form.
 
Karakteristisk nok for ambitionen om at sammenfatte og præcisere opfattelsen er trækronerne fraværende. De er beskåret i forhold til kompositionen for dels at fastholde det væsentlige og dels at ophøje motivet til en slags mytologisk fortælling, der bærer minder om billeder af så forskellige malere som Puvis de Chavannes og Ejnar Nielsen. Statuariske skikkelser i et symbolistisk landskab. Ventende.
 
Mennesker på en strand var et gennemgående motiv hos Svend Wiig Hansen. Svend Wiig Hansens  skikkelser ventede angstfyldt på katastrofen eller led i ubodelig ensomhed under fraværet af mening og  menneskeligt fællesskab. Sådan er det tilsyneladende ikke i Bente Polanos billeder forestillende mennesker på stranden eller i skoven. Også de forekommer at være afventende. Nogle af dem ser frem for sig selv.  Andre spejder mod horisonten. Eller horisonterne. En tilbagevende titel er således Mange horisonter, og man kan måske forestille sig, at det er mange historier, der møder hinanden i Bente Polanos billeder. At man som betragter søger forskellige fortællinger, som man selv kan spejle sig i.
 
 Et af kunstnerens gennemgående greb er at skabe et billede i billedet. Man ser stadig ansigtet, men nogle af de linjer, Bente Polano arbejder med, danner et billede af et andet menneske eller en genstand eller et dyr og antyder på denne måde en historie, der er forbundet med den pågældende. Fremhæves bør i denne  sammenhæng en serie akvatinter under titlen Portrætter af et svundet liv, som kunstneren skabte i 1980.  Portrætterne forestiller 13 ældre mennesker, og - som i et fikserbillede - kan man, hvis man vil søge, finde motiver, der knytter sig til hver enkelt. Serien er udgivet som undervisningsmateriale for 6.-7. klassetrin af Gjellerup – og i bogen finder man en række, ofte meget gribende beretninger om de portrætteredes liv og  levned samlet og fortalt af Bente Polano i forbindelse med arbejdet med at portrættere kredsen af mennesker. Arbejdet er begyndt med tegninger – og Bente Polano er en skolet og disciplineret tegner – og er siden udført som kobbertryk.
 
Det er slående, hvor ubesværet Bente Polano bevæger sig mellem medier og materialer. Hun har skabt en række – i ordets mest positive betydning – indtagende akvareller af navnlig kystlandskaber, og hun har  arbejdet med udsmykning og skulptur. Også i skulpturen er mennesket det helt centrale motiv. På lidt samme måde, som man kan kigge gennem skikkelserne i malerierne forestillende mennesker ved havet og mennesker i skoven, kan man se gennem Bente Polanos skulpturer. Hun har bortskåret, hvad hun finder uvæsentligt. Man kan stadig se motivet – mennesket, menneskekroppen – men man kan også se igennem det. Derved  inddrages omgivelserne, og derved får kunstneren mulighed for at arbejde med lys- og skyggevirkninger. Blandt senere værker er en skulptur til pladsen ved Kingos Kirke på Nørrebro i København. Skulpturen har titlen Den hjemvendte, og på et formelt plan kan den siges at rumme en reference til kirkens markante  alterbillede malet af Erik Henningsen og opsat i forbindelse med ibrugtagningen i 1910. Billedet forestiller Jesus bærende på et barn – og i baggrunden ses datidens Nørrebro.
 
Den umiddelbare - fysiske – baggrund for Bente Polanos skulptur er kirkebygningens rødstensmur – og kunstneren har valgt at udstyre sin skikkelse med en byrde af en slags. En person, der bærer noget, eksempelvis et lam eller en kalv, er ikke et ukendt motiv i religiøs kunst, men det er måske værd at fæstne sig ved, at byrden i Bente Polanos skulptur kan betyde indtil flere ting. Måske er det ikke en byrde? Måske er det en gave? Måske et løfte? Tvetydigheden og tilbuddet til betragteren om selv at finde sine egne fortællinger i Bente Polanos billeder og skulpturer er i hvert fald en gennemgående bestræbelse. Hendes billeder skaber billeder hos os andre.

 

Birgitte Hamilton

Birgitte Hamilton har altid levet og forstået verden gemmen billeder og ord. Hendes maleri er figurativt, med vægt på farve og fortælling.

Tom Jørgensen, bachelor i kunsthistorie, redaktør aF Kunstavisen, skrev 2012
 
Birgitte Hamilton maler opstillinger. Opstillinger i Matisses ånd med vægt på rene farver, dekorative mønstre og en fladebaseret malestil. Og så fortæller hun historier. Historier om det gode liv, om god mad, om god vin, om det smukke ved helt dagligdags ting, om det at være kunstner og om det at være barn.
 

 

Billedkunstner
Ege Arp Hansen

Jeg maler...

Kunstnerisk forbundet med den kinesiske tuschtradition, har jeg mine dybeste rødder et sted mellem dens kalligrafi og landskabsmaleri.
I modsætning til tusch på papir eller silke, bruger jeg akryl på lærred. Og maler i alle regnbuens farver, men bruger ofte få pigmenter.

Monokromerne fascinerer mig. At udfolde hver enkelt farve, hvert enkelt pigment.

Maleriet er en videreudvikling af mit arbejde med at skrive dramatiske tekster, hvor jeg var så heldig at modtage legater fra Statens Kunstfond, Kunstrådet, Litteraturrådet m.fl.

Måske træder jeg i maleriet noget væsentligt et skridt nærmere.
Jeg arbejder billedmæssigt med mit forhold til, og selvfølgelig manglende logiske forståelse af, noget så luftigt, uhåndgribeligt, altid nærværende, som uendelighed… evighed… bevidsthed… sjæl… ånd…

Eller rettere: Det har jeg efterhånden fundet ud af at jeg gør lysten til at arbejde med farverne kom først… ordene fulgte senere…
Evighed… det uendelige… har altid fascineret mig dybt… og jeg har stillet mig selv de vidunderlige spørgsmål:

Hvad er evighed? Hvor kommer den fra? Kan den opstå ud af ingenting? Hvad er ingenting? Hvad er noget? Var der noget FØR noget? Var der noget før ingenting? Samtidig med ingenting? Hvad er bevidsthed? Hvad er ånd?

Mine malerier er optimistiske forsøg på at nærme mig en form for svar på disse fantastiske i al evighed ubesvarlige spørgsmål om det unærmelige, uforklarlige, uforståelige, uudsigelige, ubeskrivelige, uendelige, evige…

Farve for farve, lærred for lærred, skaber jeg værker iagttageren gerne må filosofere over, mediterer over… og for en stund glemme sig selv…
 

- fra Ege Arp Hansen’s hjemmeside

 

Bente Polano

Bente Polano

Stemningsmæssigt er mange af Bente Polanos billeder forlenet med en melankolsk tone, sådan som det ofte er tilfældet med erindringer.

Der er det særegne ved skikkelserne i skoven og ved havet, at de er malet, så de er transparente. Man kan kigge igennem kroppene og få øje på for eksempel vandet og himlen - og  horisonten hvor vandet og himlen mødes.

Måske er det, som om skikkelserne, der nok synes at tilhøre vor tid, er drømmesyn eller erindringsbilleder fra forskellige situationer og øjeblikke; bragt sammen i de bløde og diffuse landskaber Bente Polano opbygger gennem sine mange nænsomme farvelag.



“- Det er slående, hvor ubesværet Bente Polano bevæger sig mellem medier og materialer”.

 

 

 

 

 

 

Humlebæk Kunstforening  ●  DK-3050 Humlebæk

Udstillinger i Humlebæk, kunstner- og værkstedsbesøg, kunstture, udflugter,
guidede museumsture, kunstarrangementer, netgalleri, kunstlotteri

- stiftet 1980

          

Udstillinger

Kunstture

Sommerudflugt

Udstillingsglimt

Netgalleriet

Bliv medlem

Om foreningen

Vedtægter

Generalforsamling

Kontakt (telefon/e-mail)